اعتماد به نفس بالای ایلان ماسک

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا موتورز از ابتدا رؤیاهای بزرگی در سر داشت؛ شرکتی که بتواند به طور تجاری و پایدار خودروهای تمام برقی تولید کند. رؤیایی که بسیار پرریسک و پرهزینه بود. ایلان ماسک علاوه بر مدیریت شرکت تسلا موتورز، مدیرعامل شرکت اسپیس‌اکس نیز هست. شرکتی که قراردادهای سنگینی با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به امضاء رسانده است.

جاه‌طلبی شدید و اعتماد به نفس بالای ایلان ماسک موجب شده تا با وجود چالش‌های بسیار، بتواند به طور هم‌زمان این دو مسئولیت را پیش ببرد. چالش‌های زیادی مانند ایراد خودروها، پرتاب‌های ناموفق موشک‌ها و بحران‌های اقتصادی در مسیر موفقیت او وجود داشته است.

   زندگینامه ایلان ماسک

ترکیبی از جاه‌طلبی و هوش تجاریِ بالای ایلان ماسک او را تبدیل کرده است به مردی که امروزه می‌شناسیم. مت دیش مدیر عامل شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز (یک شرکت ارتباطات ماهواره‌ای آمریکایی) در مورد ماسک می‌گوید: «با وجود برنامه‌های بلندپروازانه‌ی ماسک، او فردی عملگراست که می‌داند چگونه باید یک شرکت ساخت.»

ایلان ماسک در آفریقای جنوبی بزرگ شد. سپس به کانادا و در نهایت به ایالات متحده امریکا نقل مکان کرد. او در رشته‌های فیزیک و اقتصاد تحصیل کرده است. شاید این سابقه برای فردی که در صنعت خودروسازی و هوافضا فعالیت دارد، چندان مورد انتظار نباشد. اما هیچ چیزی نمی‌توانست ماسک را برای رسیدن به اهدافش محدود کند. اهدافی که شامل ایجاد سامانه‌‌ی حمل و نقل پاک و انقلابی در سفرهای بین سیاره‌ای بود.

در ماه می سال ۲۰۱۱ ماسک به شبکه‌ی تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «موشکی که بتواند به طور مجدد استفاده شود، یکی از سه اختراعی است که روزی جهان را تغییر خواهد داد. این اختراع بنیادین، برای گسترش دید بشریت به سایر ستاره‌ها و تبدیل انسان به موجودی فراتر از زمین ضروری است.»

در اواخر سال ۲۰۱۲ او به اسپیس دات کام گفت که اسپیس‌اکس می‌خواهد به برنامه‌ای برای برپایی یک مجموعه‌ی ۸۰۰۰۰ نفری انسانی خودمختار در سیاره‌ی مریخ کمک کند. در ماه دسامبر او به مجله‌ی اسمیتسونیان گفت: «دغدغه‌ی من مسائل اقتصادی نیست. بلکه دغدغه‌ی من حل مشکلات آینده‌ی بشریت است.»

دنیای خودروسازی امروزه چالش‌های بسیاری را تجربه می‌کند. روند طراحی و ساخت خودرو هزینه‌های گزافی به دنبال دارد. علاوه بر آن احتمال اشتباه هم بسیار بالاست. برای موفقیت در این کارزار پرخطر، ماسک یک برنامه‌ی ساده‌ی تجاری تدوین کرد که آن را در آگوست سال ۲۰۰۶ در وبلاگ‌اش توضیح داد:

۱. ساخت خودروهای اسپرت

۲. استفاده از درآمد حاصل برای ساخت خودروهای ارزان

۳. استفاده از درآمد حاصل از فروش خودروهای ارزان و گسترش تولید خودروهای ارزان

۴. هم‌زمان با برنامه‌های بالا، ایجاد امکان تولید خودروهای برقی با آلایندگی صفر

تسلا توانسته است تاکنون به خوبی طبق برنامه‌های خود پیش رفته برود: خودروی رودستر که یک خودروی اسپرت تمام برقی است، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی تولید شد. این خودروی دو سرنشین در زمان ۳/۷ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو با هر بار شارژ مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را می‌تواند طی کند. البته قیمت این خودرو به طور تقریبی ۸۹۰۰۰ دلار بود که مبلغ بالایی به حساب می‌آمد.

پس از رودستر، تسلا خوردوی مدل ‌اس (Model S) را تولید کرد. خودروی اس، خودرویی بزرگ‌تر و کاربردی‌تر به حساب می‌آمد. بر اساس پیش‌بینی ماسک این خودرو باید نصف رودستر قیمت می‌داشت. این خودرو ارزان‌تر از مدل قبلی بود، اما باز هم نمی‌شد آن را خودرویی ارزان به حساب آورد. این خودرو از قیمت ۵۲۴۰۰ دلار شروع می‌شد و بهترین نسخه‌‌ی آن هم با دارا بودن باتری ۸۵ کیلووات بر ساعت و برد ۴۸۰ کیلومتر با هر بار شارژ ،۷۲۴۰۰ دلار قیمت داشت. این قیمت چندان هم ارزان نبود. اما ماسک همچنان قصد داشت خودرویی ارزان‌تر تولید کند.

این قیمت‌ها موجب شد تا مدل اس به یک خودروی لوکس برای ثروتمندان تبدیل شود. باب لوتز مدیر جنرال موتورز و منتقد این مدل در جولای سال ۲۰۱۲ در مورد این خودرو این‌گونه اظهارنظر کرد: «مدل اس خودرویی عالی تنها برای طبقه‌ای خاص از جامعه است.»

آدام هارتونگ در پاسخ به این انتقاد، به ستایش برنامه‌های ایلان ماسک پرداخت و از تسلا با عنوان «نوآوری تحول آفرین» یاد کرد.

همان‌طوری که انتظار می‌رفت قرار نبود رودستر خودرویی برای همه‌ی مردم باشد. هدف از ساخت رودستر اثبات این بود که می‌توان بدون استفاده از روش‌های سنتی هم یک خودروی خوب ساخت؛ کاری که لوتز آن را غیرممکن می‌دانست. به هر حال تسلا موفق شده خودرویی بسازد که به قدرت خرید افرادی بیشتری نزدیک است.

مهم‌تر از همه این بود که مدل اس یک خودروی عالی بود. مجله موتور ترند در سال ۲۰۱۲ آن را «خودروی سال» انتخاب کرد. نکته‌‌ی جالب این بود که برای اولین بار در طول ۶۳ سال گذشته این عنوان به خودرویی بدون موتور احتراق داخلی می‌رسید.

ماسک از لحظه‌‌ی دریافت جایزه‌اش با عنوان «نقطه‌ی عطفی در تاریخ» یاد کرد. او گفت تسلا نه تنها بهترین خودروی برقی؛ بلکه بهترین خودرو را ساخته است.

پس از مدل اس، تسلا مدل اکس را تولید کرد. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۲ تسلا از اولین خودروی اس‌یووی تمام برقی جهان رونمایی کرد. تسلا اعلام نمود تولید این خودرو اواخر سال ۲۰۱۳ آغاز می‌شود. البته این زمان در حدود یک سال به عقب برده شد.

در همین زمان اعلام شد که مدل اکس نیز قیمتی نزدیک به مدل اس خواهد داشت. بنابراین مدل اکس نیز آن خودروی ارزانی که ماسک پیش‌بینی کرده بود، نمی‌توانست باشد.

پاسخ دهید