تفاوت قهوه سبز با قهوه ای!

قهوه ی سبز همان قهوه بو نداده و کال است. زمانی که قهوه را از میوه ی درخت قهوه جدا می کنند دانه های آن سبز است. این دانه ها تا حدودی شبیه به آلبالو هستند. اما در حین بو دادن رنگ آن ها عوض شده و تبدیل به قهوه ی معمولی می شوند که ما استفاده می کنیم.

این کار را برای معطر شدن قهوه انجام می دهند. بعد از حرارت بالا تا ۲۳۰ درجه ی سانتیگراد، قهوه به رنگ قهوه ای تیره در می آید و کافی است این دانه ها را آسیاب کرده و دم کنید. همین عمل بو دادن قهوه باعث ایجاد تغییراتی در ترکیب دانه ها می شود. به این ترتیب که میزان کافئین و بخصوص پولیفنول ها، اسید کلروژنیک، کافئیک و کینیک آن کم می شود. این ترکیبات در قهوه ی سبز در مقایسه با قهوه ی بوداده ۲ تا ۴ برابر بیشتر است. یعنی خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی آن بیشتر است. به نظر می رسد که پولیفنول ها اثرات مثبتی روی سلامت انسان داد.

در اکتبر ۳۱۰۲ شایعه جنجال برانگیزی در خصوص عصاره قهوه سبز که در جنگ با برآمدگی شکم معجزه میکند، همه جا پخش شد. بعد از پخش برنامه تلویزیونی دکتر اُوز، میلیون ها نفر آن را به عنوان قرص معجزه آسای قرن میشناسند و باعث خوشحالی بسیاری از افرادی شد که هر روز با اضافه وزن خود دست به گریبانند.

البته در سال های اخیر بررسی های متعددی در خصوص تأثیر قهوه ی سبز (بدون کافئین یا با کافئین) روی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط انجام شده است. اینکه می توان این نوع قهوه را معجزه ی لاغری دانست جای کمی تأمل دارد. نتایج یک بررسی اخیر نشان می دهد که قهوه ی سبز روی عده ی اندکی از شرکت کننده ها تأثیر جزئی داشته است.

دانه قهوه سبز تاثیرگذارتر از دیگرمحصولات است. بیشتر محصولات موجود در بازار عصاره‌شان را از مواد دیگر شیمیایی می‌گیرند. این کار را برای کم کردن هزینه‌ شان انجام می‌دهند اما تاثیر گذاری‌ شان را نیز کاهش می‌دهند.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام اطلاعاتی که در مورد قهوه سبز و ارتباط آن با لاغری وجود دارد، به صورت نسبی میباشند و تاثیر این ماده بر کاهش وزن در بدن های مختلف متفاوت است. برای رسیدن به نتیجه بهتر در هرروش کاهش وزن که انتخاب می کنید لازم است ورزش را فراموش نکنید.

انواع مکمل های این قهوه به صورت کپسول و قرص حاوی عصاره ی قهوه ی سبز نیز به فروش می رسد. این نوع مکمل ها را با مکمل های لاغری دیگر مصرف نکنید. بهتر است قبل از شروع مصرف هر نوع مکملی اول نظر یک پزشک متخصص را جویا شوید.

خواص دارویی و فواید قهوه سبز

  • چربی سوزی : مقدار بالای کلوروژنیک اسید در قهوه سبز به کم شدن چربی بدن توسط افزایش سوخت و ساز بدن و استفاده از چربی ذخیره شده در بدن کمک میکند. همچنین تحقیقات نشان دادند که کلوروژنیک اسید موجود در قهوه و لاغری به ۴۵درصد به کاهش جذب چربی‌ای که در غذای مصرفی وجود دارد و تحریک متابولیسم کمک میکند.
  • مقابله با خستگی : قهوه ی سبز سرشار از کافئین است به همین دلیل یک ماده ی محرک محسوب می شود. کافئین باعث هشیاری می شود و به ارتقای تمرکز کمک می کند. توجه داشته باشید که برای مقابله با خستگی در گام اول باید خوب خوابید.
  • تعادل قند خون و پیشگیری از دیابت : تأثیر قهوه در کنترل قند خون به پولیفنول های آن و به ویژه اسید کلروژنتیک آن مربوط می شود. به این ترتیب که این ترکیبات روی هورمون های ترشح شده از لوله ی گوارش تأثیر گذاشته و جذب گلوکز (قند) را کاهش می دهند. توجه داشته باشید در حال حاضر بهترین شیوه ی پیشگیری از دیابت که تمام متخصصان بر سر آن اتفاق نظر دارند شامل داشتن فعالیت بدنی منظم و تغذیه ی سالم است.
  • پیشگیری از کبد چرب و التهاب کبدی : با آنکه هنوز مکانیسم این تأثیر مشخص نشده است ولی نتایج بررسی های آزمایشگاهی که روی موش ها انجام شده است نشان می دهد که اسید کلروژنیک از کبد ما در برابر مضرات رژیم های غذایی نامناسب محافظت می کند. از دیگر ترکیبات قهوه (هم قهوه ی بوداده و هم قهوه سبز) عبارت است از کافستول و کاوئول که به نظر می رسد باعث تحریک آنزیم های سم زدای کبد و محافظت هر چه بیشتر از آن می شود.

در مصرف دانه قهوه سبز بایستی به موارد زیر توجه کنید :

  • مراقب باشید که در استفاده از قهوه سبز بمنظور کاهش وزن (لاغری) بیشتر از ۹ کیلوگرم هر ماه وزن از دست ندهید و غذا خوردن را فراموش نکنید (حداقل روزی ۳ وعده غذا بخورید). ورزش سبک خود را ادامه دهید و آن را زیاد نکنید.
  • زنان باردار و شیرده بهتر است قهوه سبز مصرف نکنند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های انعقادی از مصرف آن اجتناب کنند.
  • با فاصله حداقل ۲ ساعت از مصرف مکمل‌های حاوی روی و آهن مصرف شود زیرا قهوه سبز از جذب روی و آهن جلوگیری می‌کند.
  • همراه داروهای ضددیابت نباید مصرف شود زیرا کلروژنیک اسید موجود در قهوه سبز، اثر این داروها را تشدید می‌کند.
  • مصرف قهوه ی سبز باید به روزانه ۴۰۰ میلی گرم (حدود ۲ فنجان ۱۵۰ میلی لیتری) محدود شود.

مضرات قهوه سبز

مصرف زیاد و بیش از اندازه قهوه سبز باعث بروز برخی عوارض و ناراحتی های زیر خواهد شد :

  • اختلالات مرتبط با سیستم عصبی : مانند بی‌خوابی، سردرد، اضطراب، عصبی شدن، بی‌قراری، زنگ زدن در گوش و … .
  • اختلالات مرتبط با سیستم گوارشی : مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، مشکلات معده‌ای، اسهال، استفراغ، تهوع و … .
  • عود کردن بیماری گلوکوم : زیرا کافئین موجود در قهوه سبز فشار ناشی از سلول‌های داخلی را بر روی چشم، افزایش می‌دهد.
  • افزایش سطح کلسترول : کافئین تصفیه نشده سطح کلسترول را افزایش می‌دهد.
  • شکستگی استخوان در نتیجه استئوپروز : کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه سبز مقدار آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها را افزایش می‌دهند که نهایتاً از طریق ادرار دفع می‌شود. این مسئله باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. افراد مبتلا به استئوپروز باید مصرف کافئین خود را به کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهند (۲-۳ فنجان قهوه در طی روز). این مسئله بالأخص در دوران یائسگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ارسال دیدگاه