خواص استیک و اسفناج

خواص استیک گاوی
ورزشکاران می توانند در رژیم اولیه غذایی خود از گوشت استفاده کنند به خصوص کسانی که تمایل به استفاده از مکمل های غذایی ندارند. چرا که گوشت کمک بسیاری به رشد عضلات می کند. گوشت سرشار از منابع کراتین است.


در آخرین تحقیقات به عمل آمده در دنیای تغذیه بدنسازی بر مزایای پیروی از رژیم غذائی کم کربوهیدرات و خوردن گوشت استیک (لخم) در دوران قبل از مسابقه تأکید فراوانی شده است این بدین معنا است که گوشت قرمز (در کشور آمریکا Beef با همان گوشت گوساله خیلی بیشتر از گوشت گوسفند مصرف می شود) هنوز در دنیای گوشتخواران به عنوان منبع غذائی درجه یک برای آنهائی که قصد افزایش حجم عضلانی دارند به شمار می آید. مطمئن هستم که آرنولد و فرانکو کلمبو از این یافته جدید متحیر خواهند شد چون آنها به تجربه خودشان در دهه ۷۰ در زمان آماده سازی برای شرکت در مسابقه از گوشت استیک برای تأمین پروتئین بدنشان استفاده می کردند یعنی سال ها قبل از اینکه علم بخواهد این موضوع را به اثبات برساند تجربه آن را ثابت کرده بود. برای دستیابی به بهترین نتیجه گوشت قرمز را به یک تا دو وعده غذائی از ۵ یا ۶ وعده غذای روزانه تان بیفزائید.

خواص اسفناج:
اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است.
شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگ‌های ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده می‌کردند، اما متأسفانه کم‌کم از تأثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد.
در این میان، شاید آگاهی از ویژگی‌های ارزشمند اسفناج بتواند به توجه بیشتر به آن کمک کند.
نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است. با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.
ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست.

حال میخواهیم طرز تهیه استیک با اسفناج دو ماده بسیار خوشمزه و مفید برای شما را یاد بدهیم.

مواد لازم :

۱قاشق غذاخوری به اضافه یک قاشق چایخوری روغن زیتون
۲ عدد استیک (به ضخامت ۲/۵ تا ۳ سانتیمتر )
نمک و فلفل به میزان لازم
پیاز قرمز ۱عدد ، حلقه حلقه شده و حلقه از هم جدا شده
۲ دسته اسفناج ، ساقه های ضخیم آن جدا شده
۱ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک

طرز تهیه :

۱- فر را از قبل با درجه حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کرده و ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون را در ظرف مناسبی ریخته و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن گرم شود ، گوشت استیک را با نصف قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری فلفل مزه دار کرده و در تابه قرار دهید و اجازه دهید تا یک طرف آن پخته و به رنگ قهوه ای در آید (حدوداً ۳ دقیقه طول می کشد . حال استیک را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز پخته شود .

۲- پیاز های حلقه شده را در اطراف استیک ریخته و روغن زیتون باقی مانده را بر روی آنها ریخته و اجازه دهید تا پیاز به مدت ۳ دقیقه تفت داده شده و نرم شوند . حال ظرف را داخل فر قرار داده و اگر میزان پختگی استیک را در حد متوسط (medium) می خواهید بهتر است به مدت ۴ الی ۵ دقیقه در فر بماند . حال استیک را از فر خارج کرده و آنرا بر روی تخته برش قرار داده و قبل از برش زدن اجازه دهید تا کمی خنک شود (۵ دقیقه)

۳- حال اسفناج را درون تابه داغ ریخته و پیاز را نیز اضافه کنید و با ۱/۴ قاشق چایخوری نمک و ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل آنها را مزه دار کنید و مخلوط را تا زمانی که پیاز ها نرم شوند (حدوداً یک تا ۲ دقیقه) بر روی حرارت قرار دهید . حال اسفناج و پیاز ها را بر روی دیس ریخته و سرکه را نیز به آنها اضافه نمایید . حال می توانید اسفناج و پیاز آماده شده را با استیک های برش زده شده سرو کنید.

 

ارسال دیدگاه