در ابتدای شروع جواهر سازی

ابتدا اعتماد به نفس چندانی برای ارائه کارهایم نداشتم. جواهرسازی به شکل سنتی ‏اش مورد علاقه من نبود .می‌گوید: تلاش می‌کنم در سبک‎های مختلف حتی آبستره جواهر بسازم. تلاش در این حوزه برایم مهم است زیرا در مورد آن احساس مسئولیت می‏کنم.

هشتمین نمایشگاه انفرادی امیر حسین دلبری در كنار نمایش ١٢٠ قطعه جواهرات هنرى ؛ رونمایی كتاب “جواهرات شاعرانه ” او كه مشتمل بر گزیده اى از معروف ترین مجموعه هاى او در فاصله سال‌هاى ١٣٨٧ تا ١٣٩٢ است را نیز به همراه داشت. تازه ترین نمایشگاه این هنرمند که هم اکنون در گالری “روژ” برپا است بهانه گفت‌وگویی با او رافراهم کرد.

-باوجود اینکه دایره واژگان زبان فارسی بسیار غنی است اما در حوزه کاری ما گویا لغتی کم است. ما در زبان فارسی هم برای سنگ‏های قیمتی و هم برای دست‎ساخته‌هایی که سنگ قیمتی در آن به کار رفته است جواهر می‎گوییم. ممکن است فکر کنید که ما می‏توانیم از واژه “زیورآلات” به جای جواهر استفاده کنیم اما واژه زیورآلات بیشتر بدلیجات و کارهای ارزان‎قیمت را در ذهن تداعی می‏کند. جواهرات معاصر نیز ترجمه لغوی عنوان این رشته در انگلیسی و یک رشته هنری است که از دهه ۸۰ در آمریکا و اروپا آغاز شده و بسیار گسترده است. این نوع جواهر بیشتر در گالری‎ها جای دارد و کمتر به شکل عمومی تولید می‌شود.

یک دلیل این موضوع هم شاید آقای کارهای آقای تناولی باشد که به شکل کوچک و به عنوان انگشتر و گردن‎بند ساخته شدند و به آنها جواهرات آقای تناولی می‏گویند و این احساس به وجود آمد که اینها جواهر هستند گرچه نگینی روی آنها وجود ندارد.

-این موضوع در مقدمه کتاب پرویز تناولی نیز آمده است. در این مقدمه آقای تناولی می‏گوید: نمی‌دانم جواهر نامیدن این کارها درست است یا خیر اما به دلیل جا افتادن این کلمه است که از آن استفاده می‏کنم. بخش دیگری از این مسئله این است که اگر به معنی لغوی آن دقت کنیم می‌بینیم کلمه جواهر که از ریشه جوهر ساخته شده است به شیئی اشاره دارد که درون‏مایه و جوهری دارد. اما در واقع از نظر من آن سنگ فقط یک سنگ قیمتی است اما جوهر و درون‏مایه در هنر معاصر از اهمیت بیشتری برخوردار است. این موضوع را در نقاشی نیز می‏توان دید در نقاشی کلاسیک هنرمند یک پرتره را با تمام جزییات خلق می‏کرد اما امروز هنرمندان معاصر با دم دستی‎ترین متریال اثری هنری خلق می‏کنند زیرا برای آنها تنها مفهوم و درون‏مایه ‏ای که درباره آن صحبت می‌کنند اهمیت دارد. در این حوزه نباید فراموش کنیم که آقای تناولی تسلط بسیار بیشتری در حوزه هنرهای تجسمی داشته و کارهایشان از این نظر که در عین مدرن بودن ایرانی نیز هست اهمیت دارند.

پاسخ دهید