نشان های دیگر سبک خارجی تولید زیورآلات

<h3>اولین نشانه های نفوذ و تاثیر مدو سبک خارجی در صنعت طلای مصر در سلسله هیجدهم یافت می گردد و شامل گوشواره هایی جواهر نشان است که در تولیدات سنتی مصر نبودند.

Image result for ‫زیورآلات‬‎

نشانه دیگر تاثیر سبک خارجی در برخی جواهرات سلسه هیجدهم نوعی پوشش سر است که تقریبا تمام موها را می پوشاند و شبکه ای از صفحات طلا رز شکل است که یک بافت واقعی را ساخته است. ( نمونه در موزه هنر مترو پولتین نیویورک ) تاثیر سبک و روش خارجی ها روی هر قطعه افزایش می یابد تا در سلسه های آخر با رسیدن یونانی ها هنر اصیل جواهر سازی مصری بجز سه قرن سلسله بطلیموسی به آرامی از بین رفت و پس از آن هنر یونانی ها و رومی هامعرفی گشت..عصر برنز:تمدن عصر برنز در جزیر کرت در دریای میترانه ظهور و توسعه یافت که تحت عنوان مینوآن ( تمدن باستانی عصر مفرغ جزیره کرت ) شناخته می شود.

کرت در نزدیکی سواحل آسیا، افرقا و یونان قرار داشت و محلی مهم در مسیر حرکت کشتی ها بود و جایگاه تمدن باستانی شکوفایی گشت ( حدود ۲۰۰۰ قبل از میلاد) .کار با طلا همراه حس زیبایی شناسی قوی بشدت رشد کرد و این هنر از کرت به سایر جزایر یونان مانند سیکلادس ( یونانیان مقیم دریای اژه ) ، پلوپونسوس ، میسنا و دیگر خشکی ها انتقال یافت.از میان تکنیک های استفاده شده در طلا کاری های مینوان در میسنا ( که در قرن ۱۴ تا ۱۶ قبل از میلاد شکوفا گشته و بتدریج در آغاز هزاره اول قبل از میلاد از بین رفت ) به کارهای دانه ای و مهره ای میتوان اشاره کرد. از برش زنی و قالب زنی ورقه های طلای مهر شده و دیگر طرحها برای ایجاد گردنبند، تاج و تزیین لباسها استفاده می شد.با کشف مقبره های پادشان دوره اول تمدن میسنا ( ۱۵۰۰-۱۵۸۰ قبل میلاد ) استفاده آنها از ماسک ها و صورتک هایی از ورقه های طلا و استفاده از تعداد زیادی صفحات طلای مهر شده روی لباسهایشان آشکار گردید.ورقه ها و صفحه های طلا تنوع غنی ایده های تزیینی که توسط صنعتگران میسنا به کار برده می شده است را نشان می دهد و شامل دیسک هایی گرد، مثلثی یا نواری و ترکیب پیچک ها، گلها، پروانه ها، مرجان های خاص ، شکل های پرندگان و ابوالهول می شدند.آویزی از هنر مینوان در مالیا ( در موزه آثار باستانی ایراک لیون یونان ) نشان دهنده شاهکاری بی نظیر است که از قرن ۱۷ قبل از میلاد باقی مانده است. در بخش مرکزی آویز خورشیدی صفحه ای وجود دارد پوشیده شده با برامدگی های دانه ای که توسط دو زنبور نگه داشته شده است. بزل انگشترها (قسمت بالایی انگشتر) با کنده کاری های برجسته بسیار با روح از منظره روستایی، آئین مذهبی، شکار و جنگ مزین گشته است. موضوعات تزیینی گردنبند ها مانند سایر فرم های زیورآلات متنوع بوده اند مانند نخل ، انار ، نیمه های ماه مقابل هم.در اواخر دوره میسنیان گوشواره هایی با شکل سر گاونر نشان داده شده است حیوانی که بندرت در آثار اولیه استفاده می شد. علاوه بر طلا کاری ، صنعتگران مینوان- میسنا در حکاکی سنگ های جواهر جهت مهر کردن و استفاده در انگشتر استاد بودند.<.فنیقی ها>فنیقیه مدتها محل تولید و صدور جواهرات بود ولی محل ابتکارات بزرگ در این صنعت به شمار نمی رفت . در طول قرن های ۷ و ۸ قبل میلاد اشیای شرقی مربوط به ایرانیان سکایی ( مهاجرانی از اسیای مرکز به جنوب روسیه) با موضوعات برگرفته از حیوانات گسترش یافت و بتدریج در کشورهای مدیترانه ای بخصوص یونان و ایتالیا از آنها تقلید می شد که به آن دوره شرقی شدن گویند..اتروسکان در اتروا ( مرکز ایتالیا تمدنی در قرن ۷ قبل میلاد ) بوسیله جواهرات وارد شده توسط فنیقی ها این صنعت توسعه ای بسیار بیشتر از سایر مناطق یافت و نتایج پر باری بدست آمد. آنها موضوعات شرقی و فرم های طبیعی را تکرار کردند و تکنیک هایی را بدست آوردند که مفهوم جدیدی داشت.   زیورآلات برای مفاهیم شکوه، احساسات و ثروت با روش های نوین ایجاد شدند در واقع تعدادی از مهمترین پیشرفت های برجسته تاریخ خرید زیورآلات هنری را سبب شدند. ذوق صنعتی همه منابع موجود را برای ملیله کاری و بخصوص برجسته کاری استفاده میکرد و کار با طلا به تنهایی و بدون هیچ رنگی انجام میگرفت.</h3> <h3>سنجاق سینه در فرمهایی غیر از شکل صرفا شرقی و یا قایقی شکل تولید شدند شکل اژده های خمیده لوزی شکل با پاهایی دراز . زیورآلاتی مانند آویزها، سر سنجاق ها، سنجاق سینه ها اغلب با خاک طلا زینت داده می شدند و در آنها شکلهای مات برجسته ای از ابوالهول، شیرهای بالدار، حیوان افسانه ای با بالا تنه ای از انسان پایین تنه اسب، اسب سواران و دلاوران در مقابل سطح صاف طلا وجود داشتند. نمونه ای از این نوع سنجاق سینه ها از مقبره لیکتور در وتولونیا است. نمونه هایی بسیار پیچیده و استادکارانه از جواهرات اتروسکان با فرهنگ شرقی شامل گل سینه های طویل با تزیین مجسمه هایی روی سطوح مسطح و لوله ای است. شکل های برجستهء دقیقا طراحی شده از مجسمه اسفینکس ها ( موجوداتی با سر انسان و بدن شیر)، شیرهای بالدار، چیمراها (از خدایان افسانه ای با سر شیر و دم مار و بدنی از انسان)، گریفون ها (موجوداتی با سر و بال عقاب و جسم شیر) و سر انسان ها در ردیف هایی متناوب بافتی انعطاف پذیر را تشکیل می دهند. جزییات آنها توانایی تکنیکی متحیرکننده ای را اشکار می کند در حالیکه در همین زمان آنها سمبل هایی از حیوانات افسانه ای و نوعی طرح حروف از تمدن های آسیای غربی را نیز نشان می دهند.

پاسخ دهید