پیتزا صبحانه برای یکروز تعطیل

گوشه آشپزخانه، جایی‌ست که اگر بتوانیم، در آن از دیده‌ها، شنیده‌ها و تجربه‌‌هایمان درباره یک ماده غذایی یا جا، مکان و خلاصه چیزی که همه خوردنی‌های این روز را یک‌جوری به‌هم وصل کند، می نویسیم. این یکشنبه، چند پیشنهاد برای صبحانه داریم. صبحانه یک روز تعطیل شاید یا روزهایی که وقت و صبر بیشتری برای آماده کردن این وعده داریم.

صبحانه برای بعضی آدم‌ها آنقدر مهم است که برایش از شب قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. آنقدر که اگر کار دیر شود و سر قرار دیر برسند یا مجبور شوند از خواب بزنند، صبحانه لنگ نمی‌ماند.

این طور آدم‌های خوشحال با صبحانه را می‌توان با هر ایده‌ای، در کنار قهوه، چای، شیر و … سر ذوق آورد. به خصوص روزهای تعطیل یا آخر هفته حسابی حالی به خودشان می‌دهند و با پیتزای مخصوص صبحانه هم مشکلی ندارند.

سرصبح حتی یک آدم خوشحال از صبحانه هم نمی‌تواند خمیر پیتزایش را همان موقع درست کند. شاید خمیر پیتزا صبحانه آماده برای همین روزهای تعطیل قبل از صبحانه طراحی شده‌اند.
یک خمیر پیتزا، نصف فنجان پنیر پارمزان رنده‌شده، دو فنجان پنیر رنده شده موتزارلا، دو عدد سوسیس یا ژامبون (اگر دوست دارید)، یک تخم مرغ، فلفل سیاه و نمک دریا، دو قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده، دو عدد پیازچه یا موسیر تازه خردشده.
روی خمیر پیتزا را با پنیر پارمزان، موتزارلا، سوسیس یا ژامبون می‌پوشانیم. تخم‌مرغ را وسط خمیر می‌شکنیم و نمک و فلفل را روی آن می‌پاشیم. کمی پیتزا را با این مخلفات تکان می‌دهیم تا از درباره محل تخم‌مرغ مطمئن شویم.

فر باید از قبل گرم شده باشد و در ۲۴۰ سانتیگراد، بین ۸ تا ده دقیقه پیتزا را در آن می‌گذاریم. بعد جایش را تغییر می‌دهیم و دو تا سه دقیقه دیگر صبر می‌کنیم. وقتی لبه خمیر طلایی شد، پنیر ذوب شد و تخم‌مرغ کاملا خودش را گرفت، آن را از فر در می‌آوریم. روی تخته آشپزخانه یا یک جای امن می‌گذاریم، می‌بریم و پیازچه و جعفری خردشده را روی آن می‌زنیم. کمی هم آویشن خوش‌عطرش می‌کند. بعد از دو دقیقه که سرد شد، باید سریع به عنوان یک صبحانه مفصل و اساسی میل شود. این میزان مواد تقریبا برای یک نفر است. می‌توانیم از حجم پنیر کم کنیم یا بخش‌هایی را که دوست داریم بیشتر کنیم. می‌توانیم هم با خمیر عریض‌تر، مثلا برای سه نفر با سه تخم‌مرغ همین پیتزا را بپزیم.

ایده دیگر برای یک صبحانه هیجان‌انگیز و اشتهاآور، باز هم تخم‌مرغ است همرا با گوجه که طعمی شبیه املت دارد اما ظرافت‌اش بیشتر است.

می‌توان برای هر آدم، یک کاسه کوچک در نظر گرفت با یک تخم‌مرغ، یک برش گوجه‌فرنگی، یک تکه پنیر بز و چند پر ریحان یا گشنیز تازه. اگر ته ظرف کوچکی که می‌توانیم در فر بگذاریم، کمی روغن زیتون بریزیم یا با کره چرب کنیم، می‌توانیم یک برش گوجه فرنگی را رها کنیم. همینطور می‌توانیم با یک سس گوجه‌فرنگی همراه با پیاز سرخ‌شده و ادویه که از قبل آماده کردیم، این کار را بکنیم و گوجه‌فرنگی را حذف کنیم. بعد یک تکه پنیر بز و در نهایت هم تخم‌مرغ است که به این کاسه کوچک اضافه می‌شود. رویش کمی نمک و فلفل می‌زنیم و حدود ده دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۲۳۰ سانتیگراد رهایش می‌کنیم. برای سرو با همان ظرف همراه با کمی ریحان یا گشنیز تازه و یک نان تست، آماده است.

بعضی‌ها به این دستور اسفناج، فلفل دلمه‌ای خردشده، پیازداغ یا حتی نان خشک و نان تست تکه‌شده هم اضافه می‌کنند. این غذا را به شکل کلاسیک در ظرف سرامیکی لعاب‌دار معروف  به رامکین می‌پزند. در بعضی از دستورها، وقتی همه مراحل پیش از پخت انجام شد، این کاسه‌ها را در یک ظرف آب‌جوش و بعد در فر می‌گذارند.

همیشه توصیه شده برای صبحانه میوه یا آبمیوه را هم در نظر بگیریم. بعضی که سالاد میوه با ماست را برای صبح دوست ندارند، آبمیوه را ترجیح می‌دهند. بعضی هم دوست دارند یک جور مخلوط میوه و ماست و شیر را به عنوان یک آب‌میوه

نرم کنار صبحانه بنوشند. برای این کار می‌توانیم همیشه یک یا دو میوه مورد علاقه‌مان را در فریزر انبار کنیم. میوه تابستانی مثل توت‌فرنگی یا انبه عالی است. اگر چغندر دوست داریم یک عدد کوچک از آن خاصیت‌های زیادی برای اول صبح دارد. از جمله اینکه اگر عادت شود و هر روز در دستور آبمیوه نرم صبجگاهی باشد، تفاوت‌های پوست‌ را حس می‌کنیم. بستگی به میوه‌هایی دارد که داریم و چیزهایی که دوست داریم به این اسموتی اضافه کنیم.

یک‌بار قبلا  در مورد یک نوع کاملا سبز و یک نوع با چغندر و … گفته بودیم. اینجا هم درباره نوشیدنی مناسب صبحانه با تخم‌شربتی نوشته بودیم که به تنهایی می‌تواند یک صبحانه کامل باشد. پیشنهادهای زیادی در این زمینه هست؛ توت‌فرنگی، موز، کیوی، بادام، ماست و شیر یکی از اینهاست که باید برود توی مخلوط‌کن و حسابی هم‌زده شود. انبه، چغندر، اسفناج و ماست هم یکی دیگر از این پیشنهادهاست. پرتقال، چیزی از خانواده توت‌ها مثل شاه‌توت، موز و هویج با ماست و شیر هم یکی دیگر از این راه‌هاست برای شادمانی صبحگاهی.

 

ارسال دیدگاه